Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

20 juli 2018

Ik vertelde je gisteren al dat de adviezen voor zwangere vrouwen zijn aangepast als het gaat om vis. Ook op het gebied van kaas is er wat veranderd. Het advies was altijd om tijdens de zwangerschap geen rauwe zachte kazen te eten. Dat advies geldt nu ook voor harde rauwe kaas. Er zitten teveel ziekteverwekkers in. Verhit mag je de kaas wel eten.

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


Groente en fruit

Een leuke foto van gezond eten: groente en fruit

van het seizoen.

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 18 juli 2018

Een leuke foto van gezond eten: groente en fruit

Groente en fruit

van het seizoen.

Zo'n dertig jaar geleden moesten we op het juiste seizoen wachten om een bepaald soort groenten of fruit te kunnen eten. Maar dankzij import uit warme landen, kassen en moderne technieken kunnen we nu het hele jaar door bijna alles kopen wat we willen. En dus eten we aardbeien tijdens de kerst en spruitjes in de zomer. Toch heeft het zo zijn voordelen om groente en fruit van het seizoen te kopen. Het is namelijk verser, goedkoper, beter voor het milieu en beter van smaak.

Het is niet te doen om van elk soort groente en fruit aan te geven in welk seizoen ze in de natuur voor komen. Maar de bekendste soorten noem ik hier.


Winter
  • Groente
    • Boerenkool
    • Champignons
    • Groene, witte en rode kool
    • Pompoen
    • Postelein
    • Prei
    • Rode bietjes
    • Schorseneren
    • Spruitjes
    • Venkel
    • Witlof
    • Wortelen
  • Fruit
    • Appel
    • Banaan
    • Citroen
    • Mandarijn
    • Peer
    • Sinaasappel

Lente
  • Groente
    • Andijvie
    • Asperges
    • Bloemkool
    • Broccoli
    • Kropsla
    • Radijs
    • Spinazie
    • Tuinkers
  • Fruit
    • Aardbeien
    • Ananas
    • Banaan
    • Grapefruit
    • Sinaasappel

Zomer
  • Groente
    • Aardappelen
    • IJsbergsla
    • Komkommer
    • Maïs
    • Sjalotten
    • Snijbonen
    • Tuinbonen
  • Fruit
    • Aardbeien
    • Abrikozen
    • Bosbessen
    • Kersen
    • Kruisbessen
    • Meloen
    • Perziken
    • Pruimen
    • Rode en zwarte bessen

Herfst
  • Groente
    • Champignons
    • Chinese kool
    • Courgette
    • Koolraap
    • Paprika
    • Pastinaak
    • Pompoen
    • Prei
    • Sperziebonen
    • Spruitjes
    • Tomaten
    • Uien
  • Fruit
    • Appelen
    • Avocado
    • Druiven
    • Kiwi
    • Mandarijn
    • Peren


   Heerlijk genieten tijdens de vakantie, maar dan zonder aan te komen.
Ananas De tip van vorige week.

Tip van vorige week

Woensdag 11 juli 2018

Ananas

Heerlijk genieten tijdens de vakantie,

maar dan zonder aan te komen.

Gaat u ook binnenkort op vakantie? En bent u speciaal voor die vakantie nog wat kilo's afgevallen? Dan zou het toch erg jammer zijn als die kilo's er na de vakantie weer aanzitten.

Maar lijnen tijdens de vakantie klinkt ook niet erg aantrekkelijk. Gelukkig is het heel goed mogelijk om te genieten zonder veel aan te komen. Hier volgen een aantal tips.

  • Ga niet de hele dag op het strand of aan het zwembad liggen maar kom ook af en toe in beweging en verbrand zo lekker wat calorieën. Trek bijvoorbeeld wat baantjes in het zwembad of ga op het strand voetballen of frisbeeën.

  • Drink voldoende water. In veel landen kunt u niet uit de kraan drinken. Neem dan voldoende flessen mee.

  • Neem geen frisdranken en sapjes. Die bevatten heel veel calorieën en maken vaak alleen maar dorstig. In het buitenland is lightfrisdrank vaak wat lastiger te verkrijgen.

  • Neemt u graag een ijsje als het warm is? Neem dan een waterijsje. Als u een vriezer heeft kunt u ze zelf maken met water en Lessini light.

  • All-in vakanties zijn de grootste uidaging voor uw gewicht. Kies voor een goed en gezond ontbijt zodat uw stofwisseling flink op gang komt en uw maag een tijdje gevuld is. Kies waar mogelijk voor volkoren- en halfvolle producten. Kies in de middag voor fruit en salades. Schep 's avonds niet teveel op en wacht een kwartiertje als uw bord leeg is voor u hem weer vult. Die tijd hebben uw hersenen nodig om het seintje door te geven dat u vol zit. Neem veel groentes en weinig patatjes. Kies voor rode sauzen. Neem ook eens vis, dat is gezonder en beter voor de lijn.

  • Neem niet een voor-, hoofd- én nagerecht maar laat bijvoorbeeld het voorgerecht weg of neem na het eten alleen een kop koffie.

  • Als u zelf voor de boodschappen moet zorgen kunt u voor gezonde producten kiezen die toch lekker zijn. Bijvoorbeeld makkelijke maaltijdsalades.

  • Alcohol is niet goed voor de lijn. Probeer het te beperken tot een glas per dag. Of compenseer door minder ongezonde tussendoortjes te nemen.

  • Gaat u het liefst iedere dag barbecueën tijdens de vakantie? Hier zijn wat tips.
    • Kies rode sauzen.
    • Neem geen stokbrood met kruidenboter.
    • Kies voor vis of kip.
    • Gril veel groenten en neem salades.

Ik wens u een fijne vakantie!



   Water is goed maar hoe zit het met het flesje?
Waterflesjes De tip van twee weken geleden.

Tip van twee weken geleden

Woensdag 4 juli 2018

Waterflesjes

Water is goed

maar hoe zit het met het flesje?

Water is goed zeg ik altijd. Maar ik krijg steeds vaker vragen over waterflesjes als gevolg van negatieve berichten in de media. Hoe zit dat nou?


Ik adviseer altijd minimaal 1½ liter water per dag te drinken naast je koffie, thee en zuivel. Dat heeft het lichaam nodig voor alle processen die plaats vinden. En het geeft een vol gevoel. Ik adviseer dan meestal een flesje water mee te nemen voor onderweg zodat je aan voldoende water komt op een dag. Zeker bij het sporten. Je hebt dan ook beter zicht op hoeveel je drinkt. Je mag dat flesje ook met kraanwater vullen.


Maar die flesjes schijnen niet goed te zijn volgens veel sites. Er schijnen schadelijke stoffen vrij te komen in het water. We zouden er zelfs dik van worden hoorde ik laatst op tv. Doordat testosteron wordt omgezet naar vrouwelijke hormonen waardoor we meer vet opslaan. Het leek mij een broodje aap verhaal en dus ben ik gaan zoeken op betrouwbare sites die hun informatie baseren op wetenschappelijke onderzoeken. Uit onderzoeken is dit niet gebleken.

Ook de aanwezige bacteriën in het flesje zijn niet zo schadelijk als vaak gezegd wordt. Uiteraard moet je het flesje regelmatig goed reinigen of vervangen. Wegwerpflesjes zijn niet altijd geschikt voor de vaatwasser. Koop daarom een bidon of andere herbruikbare fles. Er zijn er tegenwoordig diverse. Zelfs met ingebouwde filters. Kies voor de zekerheid voor een BPA vrije fles zoals een Dopper. Dan steun je ook nog een goed doel.

De kans dat je ziek wordt van de bacteriën in het flesje is vrij klein. Het zijn de bacteriën uit je eigen speeksel. Maar laat een flesje niet te lang in de zon liggen en pas op met een bidon met een trekdop. Hierin vermenigvuldigen bacteriën makkelijker.


Voor de zekerheid heb ik ook nog navraag gedaan bij de Stichting Wereld Kanker Onderzoek Fonds. Er zijn namelijk ook nog wel eens berichten dat er kankerverwekkende stoffen vrij komen van de flesjes in je water. Maar dat is volgens hun niet uit hun onderzoeken gebleken.

Vertrouw je er na dit verhaal nog steeds niet helemaal op? Neem dan een glas. Want water is belangrijk!


Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding en ondergewicht zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.