Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

1376e berichtje

18 april 2019


Vind je ze ook zo lekker? Matzes, je ziet ze nu weer overal in de winkels. Je kunt ze het hele jaar kopen maar rond Pasen worden ze nog meer aangeprezen. Ze bevatten geen zout, suiker, conserveermiddelen, smaak- of kleurstoffen. Het is een van oorsprong joodse cracker. De joodse slavernij en de uittocht uit Egypte worden herdacht met het eten van deze crackers. Tijdens die uittocht was er geen tijd om ze te laten rijzen. Vandaar dat de crackers plat zijn.

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


Pasen en eieren.

Paaseieren

die horen bij elkaar.

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 17 april 2019

Paaseieren

Pasen en eieren.

die horen bij elkaar.

Het is alweer bijna Pasen. Een goed moment om eens stil te staan bij eieren. Over eieren is veel te lezen. Zowel positief als negatief. Daarom gaan we er vandaag eens verder op in.

De negatieve verhalen over eieren worden vooral veroorzaakt door het cholesterol dat in eieren zit. Dit veroorzaakt de kans op hart- en vaatziekten. Daarom is dagelijks gebruik van eieren niet verstandig, het advies is drie per week.

Eieren bevatten ook veel gezonde voedingsstoffen. Dit zijn onder andere eiwitten en de vitamines A, B11, B12, D en E en verder de mineralen ijzer, fosfor en seleen. Door het hoge eiwitgehalte zijn ze een goed alternatief voor vlees, vis en kip. Bijvoorbeeld voor vegetariërs, maar dan niet meer dan drie keer per week. Op de andere dagen kan dan gekozen worden voor vleesvervangers zoals Valess en zuivelproducten. Ook flexitariërs (mensen die één of meerdere dagen per week geen vlees eten) kunnen prima het vlees vervangen door eieren.

Eieren passen goed in een gezonde en gevarieerde voeding. En dus kunnen ze ook worden gegeten tijdens het lijnen. Het voordeel van eieren tijdens het afvallen is dat ze een langdurig verzadigd gevoel geven. Maak bijvoorbeeld een omelet met veel groenten, zonder ham en kaas.



Er zijn kippen die speciaal voer krijgen en daardoor eieren met een iets andere samenstelling leggen. Die eieren zijn niet gezonder dan gewone eieren. De hoeveelheden extra voedingsstoffen die deze eieren bevatten zijn niet merkbaar voor de gezondheid.
  • Maïsei (voer met maïs)
  • Volarenei (voer met volkoren granen)
  • Zonnebloemei (voer met zonnebloempitten)
  • Viergranenei (voer met 4 granen)
  • Columbus-ei/Omega-3 ei (voer met oliën, rijk aan omega-3)
Bron: voedingscentrum.

 

Tot slot speciaal voor Pasen nog een rijtje met calorieën.
  • Gebakken ei 110 kcal.
  • Gekookt of ongekookt ei 75 kcal.
  • Gevuld ei met zure room en ketchup in plaats van mayonaise 95 kcal.
  • Gevuld ei traditioneel 210 kcal.
  • Omelet van twee eieren 220 kcal.
  • Roerei van twee eieren 200 kcal.
  • Uitsmijter ham/kaas van twee eieren 580 kcal.

Volgende week vertel ik u wat er in alle andere paaslekkernijen zit.



   Voorkom overgewicht en vermoeidheid. Door minder suiker te eten.
Suiker De tip van vorige week.

Tip van vorige week

Woensdag 10 april 2019

Suiker

Voorkom overgewicht en vermoeidheid.

Door minder suiker te eten.

Bij overgewicht weten we wel dat we moeten minderen met suiker. Maar aankomen is niet het enige nadelige gevolg van te veel suiker. Ook vermoeidheid is er één van.

Met suiker bedoel ik hier niet alleen de klontjes of schepjes die u in de koffie of thee doet. Maar het gaat hier vooral om de verborgen suikers. Dit zijn de toegevoegde suikers die al in onze voedingsmiddelen zitten. Meer dan 85% van onze suikerconsumptie krijgen we binnen door deze verborgen suikers.

Suiker geeft een prettig gevoel en kan daardoor verslavend werken. Hoe meer we er van nemen hoe groter de drang ernaar wordt. Suiker geeft direct energie. Daardoor hebben we er behoefte aan als we moe zijn. Helaas houdt deze energie niet lang aan. Suiker is een snelle koolhydraat en verhoogt daardoor snel maar kort de bloedsuikerspiegel in uw bloed. Maar helaas komt er daarna al snel een dip. En deze is ook goed voelbaar in de vorm van vermoeidheid. En dus verlangt uw lichaam weer naar suiker. Zo is het vicieuze cirkeltje gemaakt.

Uiteraard kan dit overgewicht tot gevolg hebben en kan het op den duur leiden tot diabetes. Het beste voor uw gezondheid en uw gemoedsrust is dus er vanaf te komen. Het is wel aan te raden om het rustig af te bouwen zodat de ontwenningsverschijnselen zo min mogelijk zijn. Hier zijn een paar tips om de suikerconsumptie te minderen.

  • Door langzame koolhydraten te gebruiken blijft de bloedsuikerspiegel in balans en voelt u zich energieker. Dit zijn onder andere granen, bonen, bruin brood, rauwkost, groenten, rijst, aardappelen en pasta. Gebruik hier voldoende van om de cirkel te doorbreken.
  • Voldoende drinken is belangrijk. Maar kies dan voor water met of zonder koolzuur, (kruiden)thee en ongezoete dranken. Dus ook geen dranken met zoetstoffen. Hierdoor wordt u namelijk steeds met de smaak van zoet geconfronteerd en daardoor krijgt u ook weer meer zin in zoetigheid.
  • Vervang zoete desserts door fruit of door yoghurt eventueel met stukjes vers fruit.
  • Begin de dag met een goed ontbijt. Zo krijgt u niet voor de lunch trek in ongezonde, meestal suikerrijke tussendoortjes. Dit komt niet alleen doordat u honger heeft maar ook omdat u niet genoeg energie heeft gekregen uit uw ontbijt om de dag goed mee te starten. Door de vermoeidheid grijpt u dan snel naar suikerrijke producten. Ook loopt u zo een hoop nodige voedingsstoffen mis.
  • Neem op vaste tijden een gezond tussendoortje om snoep aanvallen te voorkomen. Neem bijvoorbeeld wat fruit of rauwkost mee naar het werk. Of een volkorencracker met 30 smeerkaas. Als u bijvoorbeeld gaat winkelen kunt u ook een belegde volkoren boterham meenemen.
  • Zorg voor verzadigende, vezelrijke maaltijden zodat u minder behoefte heeft aan (zoete) tussendoortjes. Lees ook de tip van vorige week er nog eens op na.
  • Als u gaat wennen aan een gezondere eet- en levenswijze zult u merken dat de drang naar ongezonde voeding steeds minder wordt.

Een verslaving is er in de loop van de tijd ingeslopen. En daardoor is het ook niet in een dag af te leren. Drastisch stoppen met suiker is dan ook niet haalbaar en ook niet nodig. Kijkt u eerst eens kritisch naar uw dagelijkse voeding. Lees bijvoorbeeld eens de verpakkingen zodat u weet waar suiker inzit. Minder dan met deze producten door bijvoorbeeld steeds minder suiker in uw koffie of thee te doen en langzaam aan over te stappen op suikervrije of suikerarme producten.

Volgende week laat ik u zien welke zoetstoffen er bestaan naast suiker. Dit zijn bijvoorbeeld zoetjes en honing. Al deze suikervervangers hebben zo hun voor- en nadelen. Ik laat u dan zien welke dat zijn.



   Snoep verstandig. Eet een...

Tomaat!
Tomaten De tip van twee weken geleden.

Tip van twee weken geleden

Woensdag 3 april 2019

Tomaten

Snoep verstandig.

Eet een...

Tomaat!

Tomaten zijn een gezond en lekker tussendoortje. Ook als u aan het afvallen bent. Ze bevatten maar 18 calorieën per 100 gram en geen vet. Dat is ongeveer 8 calorieën per tomaat, heel weinig dus.

Tomaten zijn een bron van vitamine A, B, C en E. Verder bevatten ze niacine, thiamine, kalium, magnesium, fosfor en koper. Hierdoor zorgen ze onder andere voor een betere weerstand, een stabiele bloeddruk, gezonde ogen en een laag risico op galstenen. De vitamine C werkt samen met lycopeen en caroteen als bescherming tegen kanker en huidveroudering en een sterk immuunsysteem.
In bereide tomaten als puree en sap zit nog meer lycopeen dan in rauwe tomaten. Alleen de rode tomaten bevatten Lycopeen. Het geldt dus niet voor de oranje, gele en groene die steeds vaker in de winkels te vinden zijn. Maar deze tomaten bevatten net als de rode wel veel vitaminen.

Gebruik tomaten niet alleen bij de warme maaltijd maar ook als tussendoortje en bij de lunch. Bijvoorbeeld plakjes tomaat op een boterham met kaas.

Trek in een hartig tussendoortje?
Neem eens een glas tomatensap en roer er een beetje gemalen peper door.
Dit bevat maar 16 kcal per 100 ml.

Tomaten gaan ook heel goed samen met komkommer en paprika. Ook dat zijn caloriearme vitaminebommetjes.
Groene paprika bevat 15 kcal per 100 gram en geen vet.
Rode, oranje en gele paprika's bevatten 30 kcal per 100 gram en geen vet.
Komkommer bevat slechts 8 kcal per 100 gram en geen vet.

Door deze groenten als tussendoortje en bij de lunch te gebruiken is het ook makkelijker om aan uw dagelijkse 200 gram groenten te komen. Het telt namelijk allemaal mee.

Dus heeft u tijdens het lijnen trek? Neem met een gerust hart een lekkere tomaat. Dat is nog goed voor uw hart ook.


Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding en ondergewicht zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.