Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

1325e berichtje

13 november 2018

Jezelf slank denken, als dat toch eens zou kunnen. Volgens een Engelse universiteit kan dat inderdaad met de FIT methode (Functioal Imagery Training). Ik geloof er wel in dat het een goede ondersteuning zal zijn met een voedings- en beweegadvies. Helaas is dat geen onderdeel van het FIT- plan. Wel worden er gesprekken gevoerd met een psycholoog. En dat is vaak heel nuttig bij mensen met overgewicht.

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


11 november

Lampion

is de dag...

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 7 november 2018

Lampion

11 november

is de dag...

Het is niet voor iedereen een bekend fenomeen, maar in een aantal plaatsen in Nederland gaan op 11 november weer veel kinderen langs de huizen om met een liedje en een lampionnetje een plastic tas te vullen met... SNOEP!

Want snoep is waar het om draait tijdens Sint Maarten.
En zo hoort het toch ook die ene keer per jaar.

Maar als u op uw gewicht wilt letten is dit best lastig. Want als u kinderen heeft is er veel snoep in huis. Maak dan afspraken met uw kinderen over hoeveel en wanneer ze mogen snoepen.
En houd u zich er zelf ook aan! Als u geen kinderen heeft is het evengoed lastig want als u snoep in huis haalt voor de buurkinderen is er ook een grote kans dat u wat over houdt. En dan heeft u dat lekkers toch in huis. En toch zijn er tegenwoordig steeds meer mensen die liever geen zoete of vette lekkernijen aan de kinderen willen geven. Maar de mandarijnen en ander fruit worden niet altijd gewaardeerd door de kinderen die al weken naar het snoepfestijn uitkijken.


Gelukkig zijn er ook minder ongezonde traktaties die toch gewaardeerd worden door de kinderen:
  • Doosje rozijntjes
  • Ouwel (eetpapier)
  • Plofrijst in een zakje (gepofte rijst met een gekleurd krokant laagje).
  • Popcorn in een zakje van folie (liefst naturel).
  • Smoeltjes
  • Taaitaaipopje in een zakje van folie.
  • Verpakte ontbijtkoek

De traktatie hoeft natuurlijk niet altijd eetbaar te zijn. Bij winkels als de Action en de Xenos kunt u voor weinig geld leuke kleine cadeautjes kopen. Deze zijn ook leuk om uit te delen op feestjes en school voor een verjaardag. Bijvoorbeeld autootjes, stempels, kralen, stiften enzovoort. Vaak is dat nog goedkoper dan snoep.


Helaas hebt u niets te zeggen over wat de kinderen van andere mensen krijgen.
Wel kunt u met uw kinderen afspreken wanneer en hoeveel snoep ze op een dag mogen nemen. Ze kunnen het bewaren in een blik in de kast zodat zij maar ook u er niet de hele tijd mee worden geconfronteerd. Laat ze bijvoorbeeld uit school iets kiezen en niet vlak voor de maaltijd. Zo gaat het niet ten koste van de gezonde voeding die ze wel nodig hebben.



Hebt u nog snoep over? Hier wat tips om zelf niet in de verleiding te komen.
  • Neem de snoep de volgende dag mee naar het werk en deel het daar uit.
  • Tel hoeveel kinderen er geweest zijn. Dan kunt u volgend jaar wat minder kopen.
  • Als u niet teveel koopt kunt u op de avond zelf niet snoepen. Want stel dat u niet genoeg heeft.


   Herfsttijd, pompoenentijd. Lekker, gezond en slank!
Pompoen De tip van vorige week.

Tip van vorige week

Woensdag 31 oktober 2018

Pompoen

Herfsttijd, pompoenentijd.

Lekker, gezond en slank!

Het is herfst. En in de herfst liggen de winkels vol met pompoenen. Deze zijn niet alleen heel decoratief maar ook lekker, gezond en slank!

Pompoen bevat veel vitamine A, B, C, E, calcium, magnesium, kalium en fosfor. Ook bevat het bètacaroteen. Dit is een krachtige antioxidant die de cellen in het lichaam beschermen. Verder bevat pompoen geen vet en maar 14 calorieën per 100 gram gekookte pompoen.

Er zijn vele manieren om pompoen te bereiden. Op internet kunt u eindeloos veel recepten vinden voor soepen, stoofpotten, ovengerechten, zoete- of hartige taarten, toetjes, smoothies en noem maar op. Hier zijn een paar makkelijke en lekkere ideeën voor beginners.

  • Neem een kleine butternutpompoen, ook wel flespompoen genoemd, en was deze schoon. De schil hoeft er niet af maar het mag wel als u hem te hard vindt. Dat is vooral voor kinderen prettiger. Snijd de pompoen in schijfjes. Roer er wat olijfolie en geperste teentjes knoflook door. Leg ze op een rooster of in een ovenschaal en zet ze onder de gril tot ze zacht zijn en licht gekleurd zijn.

  • Neem een grote schijf pompoen en snijd deze in grove stukken. Neem een kipfilet en een paar uien en snijd ook deze in dezelfde maat stukken. Bak de kip even rondom bruin in een hapjespan met een beetje olijfolie en bak daarna de uien en pompoen mee. Voeg nog twee gehakte teentjes knoflook, gemalen peper, 5 kruidnagelen en wat water toe en laat op laag vuur stoven tot de pompoen zacht is maar nog niet uit elkaar valt.

  • Verwarm de oven voor op 160 graden. Neem een halve of een kwart pompoen. Verwijder de zaadjes en draden. Dek met aluminiumfolie de gesneden kanten af. Leg de pompoen een uurtje in de oven met de folie naar boven. Als de pompoen eerder zacht is mag hij eruit. Het hangt af van de maat. Schraap het vruchtvlees eruit en doe dit in een blender of pureer het met een staafmixer. Breng het op smaak met peper, knoflook, paprikapoeder of andere kruiden. U kunt ook grote hoeveelheden tegelijk maken en de puree invriezen.

Dankzij de heerlijke zoete smaak is de pompoen het ook heel geliefd bij kinderen. Als u creatief bent kunt u, eventueel samen met de kinderen, een grote pompoen uithollen. Deze kunt u dan gebruiken als schaal om uw pompoengerecht, bijvoorbeeld soep, in op te dienen. De bovenkant kunt u erop leggen als deksel. Dit staat heel gezellig op tafel.

Bij de groenteman en in de supermarkt kunt u de eetbare pompoenen kopen. Bijvoorbeeld flespompoenen of schijven van een grote pompoen.

Ook voor vegetariërs valt eindeloos te combineren met pompoen en bijvoorbeeld feta of schimmelkaas. Pompoenpitten zijn ook een aanrader als tussendoortje. Vooral voor vegetariërs door het hoge gehalte aan proteïnen.



   Zijn de zomer kilo's er nog niet helemaal af? Probeer eens roggebrood!
Roggebrood De tip van twee weken geleden.

Tip van twee weken geleden

Woensdag 24 oktober 2018

Roggebrood

Zijn de zomer kilo's er nog niet helemaal af?

Probeer eens roggebrood!

Veel mensen haken hier misschien af omdat ze niet van roggebrood houden. Toch raad ik ze aan even verder te lezen. Met roggebrood kunt u namelijk echt afvallen. Dat komt door de langdurige verzadiging van roggebrood. Recent onderzoek heeft aangetoond dat mensen die ontbijten met roggebrood de rest van de dag minder calorierijke producten nemen omdat ze nog de hele dag profijt hebben van het volle gevoel van roggebrood. Probeer het eens een week. Vervang uw ontbijt en lunch door roggebrood. U zult merken dat u tussendoor nauwelijks trek heeft in tussendoortjes en hierdoor afvalt.

Er bestaan verschillende soorten roggebrood. Uit Friesland komt het donkere roggebrood dat wordt gemaakt van gebroken roggekorrels. In Brabant wordt het roggebrood gemaakt van gemalen rogge en wordt daardoor lichter van kleur.

De voedingwaarde van roggebrood per 100 gram.
Donker roggebrood bevat 200 calorieën, 5½ gram eiwit, 36 gram koolhydraten, 1½ gram vet waarvan 0,2 gram verzadigd en 9 gram vezels.
Licht roggebrood bevat 242 calorieën, 6½ gram eiwit, 45 gram koolhydraten, 3 gram vet waarvan 1 gram verzadigd en 5½ gram vezels.
Ter vergelijking de voedingswaarde van bruin brood per 100 gram.
Bruin brood bevat 256 calorieën, 7 gram eiwit, 45 gram koolhydraten, 3½ gram vet waarvan 1,3 gram verzadigd en 5,7 gram vezels.

Uit bovenstaand lijstje kunt u opmaken dat de voorkeur gaat naar donker roggebrood als u wilt afvallen. Dat heeft het minste calorieën en vet en de hoogste verzadiging door de vele vezels.


Als beleg op roggebrood kunt u van alles kiezen. Zo is het dus een prima vervanger voor brood bij de lunch of ontbijt. Hier volgen wat gezonde voorbeelden.
  • 20+ kaas
  • Achterham
  • Appel
  • Fricandeau
  • Gekookt ei
  • Honing
  • Hutte kase
  • Jam
  • Kalkoenfilet
  • Kipfilet
  • Komkommer
  • Nagelkaas
  • Philadelphia light
  • Sandwichspread
  • Smeerkaas
  • Tomaat

Er worden ook kleine ronde plakjes roggebrood verkocht. Hiermee kunt u toastjes vervangen. Beleg ze bijvoorbeeld kruidenkaas en een plakje komkommer. Dit vult veel sneller dan een toastje waardoor u sneller vol zit.

Roggebrood wordt vooral veel gegeten bij soep en dan vooral erwtensoep. Meestal wordt het dan belegd met spek. Voor de lijn is het beter om te kiezen voor kipfilet of 20+ kaas.

Ik hoor weleens mensen zeggen dat ze geen roggebrood lusten. Vaak hebben ze het daardoor al jaren niet meer gegeten en hebben ze eigenlijk geen idee meer hoe het smaakt. Probeer het daarom eens met één of meerdere bovenstaande ingrediënten. Neem bijvoorbeeld een donkere snee roggebrood met halvarine en een plakje jonge kaas. Beleg het vervolgens rijkelijk met plakjes tomaat en komkommer en een beetje peper. Kijk maar eens naar de foto. Zo lekker kan gezond zijn!


Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding en ondergewicht zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.