Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

25 mei 2018

Niet alle kwalen geven altijd merkbare klachten. Denk aan te hoge bloeddruk of te hoog cholesterol. Vaak is het al te laat als je het merkt. Het kan lang sluimeren. Daarom is het verstandig het regelmatig te laten testen of dit zelf thuis te doen. En voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


Snoep verstandig.

Tomaten

Eet een...

Tomaat!

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 23 mei 2018

Tomaten

Snoep verstandig.

Eet een...

Tomaat!

Tomaten zijn een gezond en lekker tussendoortje. Ook als u aan het afvallen bent. Ze bevatten maar 18 calorieën per 100 gram en geen vet. Dat is ongeveer 8 calorieën per tomaat, heel weinig dus.

Tomaten zijn een bron van vitamine A, B, C en E. Verder bevatten ze niacine, thiamine, kalium, magnesium, fosfor en koper. Hierdoor zorgen ze onder andere voor een betere weerstand, een stabiele bloeddruk, gezonde ogen en een laag risico op galstenen. De vitamine C werkt samen met lycopeen en caroteen als bescherming tegen kanker en huidveroudering en een sterk immuunsysteem.
In bereide tomaten als puree en sap zit nog meer lycopeen dan in rauwe tomaten. Alleen de rode tomaten bevatten Lycopeen. Het geldt dus niet voor de oranje, gele en groene die steeds vaker in de winkels te vinden zijn. Maar deze tomaten bevatten net als de rode wel veel vitaminen.

Gebruik tomaten niet alleen bij de warme maaltijd maar ook als tussendoortje en bij de lunch. Bijvoorbeeld plakjes tomaat op een boterham met kaas.

Trek in een hartig tussendoortje?
Neem eens een glas tomatensap en roer er een beetje gemalen peper door.
Dit bevat maar 16 kcal per 100 ml.

Tomaten gaan ook heel goed samen met komkommer en paprika. Ook dat zijn caloriearme vitaminebommetjes.
Groene paprika bevat 15 kcal per 100 gram en geen vet.
Rode, oranje en gele paprika's bevatten 30 kcal per 100 gram en geen vet.
Komkommer bevat slechts 8 kcal per 100 gram en geen vet.

Door deze groenten als tussendoortje en bij de lunch te gebruiken is het ook makkelijker om aan uw dagelijkse 200 gram groenten te komen. Het telt namelijk allemaal mee.

Dus heeft u tijdens het lijnen trek? Neem met een gerust hart een lekkere tomaat. Dat is nog goed voor uw hart ook.



   Bleekselderij, een slanke en veelzijdige groente.
Bleekselderij, De tip van vorige week.

Tip van vorige week

Woensdag 16 mei 2018

Bleekselderij,

Bleekselderij,

een slanke en veelzijdige groente.

Deze keer in de tip van de week speciale aandacht voor bleekselderij. De reden daarvoor is dat de bleekselderij zeer veelzijdig, gezond en lekker is. En onmisbaar als u af wilt vallen. Bleekselderij zijn de jonge lichtgroene stengels die aan de selderijplant zitten. De stengels bevatten veel vitamine B en C en kalium. Het heeft bloeddrukverlagende en cholesterolverlagende eigenschappen.


Vochtafdrijvend.
Een belangrijke eigenschap voor lijners is dat bleekselderij vochtafdrijvend is. Bij overgewicht en bij afvallen is vocht namelijk een veel voorkomende kwaal. Eet per dag een paar stengels of zet er thee van en drink daar een paar koppen van per dag. Thee zetten doet u door een stengel in plakjes te snijden en deze in een pan water te koken. Het water kunt u dan na tien minuten trekken drinken. Ook mensen die een lange vliegreis moeten gaan maken hebben vaak last van vocht in de benen door het lange zitten. Het helpt om de dagen ervoor (liefst een hele week) selderij stengels te eten of de thee ervan te drinken. Ook hardlopers kunnen voor of tijdens een wedstrijd wat stengels eten.


Heeft u 's middags last van een dipje? Bleekselderij is een enorme energie oppepper. U kunt de rauwe stengels zo eten maar ik kan u ook nog een paar tips geven wat er allemaal nog meer kunt doen met deze heerlijke frisse knapperige groente.

  • Snijd stukken van ongeveer vier centimeter en vul ze met wat Philadelphia light.
  • Snijd stukken van de stengels en dip deze in een lightdip met bijvoorbeeld yoghurt en wat kerriepoeder of ketjap.
  • Snijd wat kleinere stukjes bleekselderij en doe deze door een roerbakschotel.
  • Kook de bleekselderij mee in de soep.
  • Maak een maaltijdsalade met stukjes bleekselderij, stukjes of bolletjes meloen, rivierkreeftjes of garnaaltjes, crème fraiche light en vers gemalen peper.
  • Kook stukjes bleekselderij even tot ze wat zachter zijn en maak er met aardappelen en vers gemalen peper stamppot van. Ook lekker met stukjes zure appel en walnoten.
  • Pureer de stukjes met een staafmixer en maak er sap van eventueel nog met andere groenten.
  • Allerlei soorten salades zijn lekker met bleekselderij.
  • Doe kleine stukjes door de pastasaus of bonenschotels als chili con carne. De bleekselderij is een frisse tegenhanger van dit soort gerechten.
  • Kook of roerbak stukjes mee met mosselen.

Zoals u ziet valt er eindeloos te variëren met bleekselderij. Zowel rauw als bereid is het alleen en in een gerecht een heerlijke en gezonde groente.



   Rabarber Is nu volop verkrijgbaar
Rabarber De tip van twee weken geleden.

Tip van twee weken geleden

Woensdag 9 mei 2018

Rabarber

Rabarber

Is nu volop verkrijgbaar

Rabarber is een groente. Dat zal je misschien niet denken omdat er vaak zoete nagerechten mee gemaakt worden, vaak gecombineerd met aardbeien. Maar is rabarber nou alleen lekker of ook gezond?

Rabarber is een bron van magnesium, kalium, calcium, vitamine B, C en K. Verder bevat het veel vezels wat gunstig is als je wilt afvallen.

Door de ontstekingremmende en weerstandverhogende werking wordt het als medicijn gebruikt.

De pure rabarber bevat zeer weinig calorieën. Maar helaas vinden de meeste mensen suiker een must door de zure smaak. Probeer eens honing!

Als je wilt afvallen kun je ook prima rabarber eten. Maar let dan wel op het toevoegen van suiker. En uiteraard zonder ijs of vla. Eet het eventueel met wat magere yoghurt. Ook als ontbijt is rabarber prima. Met magere yoghurt en muesli bijvoorbeeld.

Oogst de rabarber, als je het zelf in de tuin hebt, voor de langste dag (21 juni) want daarna trekt het oxaalzuur terug naar de stelen. Oxaalzuur verminderd de kalkopname in het lichaam. Eet het daarom ook niet te vaak. Het is in de winkels te verkrijgen van april tot augustus.


Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding en ondergewicht zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.