Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

1432e berichtje

26 juni 2019

Zomertijd is watermeloenentijd. Hij bestaat voor 90 tot 95 procent uit water dus het is een goede dorstlesser. Verder bevatten hij ook veel vitamine A en C, kalium en ijzer. De vitamine C zorgt er ook nog voor dat het ijzer goed wordt opgenomen.

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


Groenten en fruit in alle kleuren.

Kleuren groente & fruit

Varieer ermee!

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 26 juni 2019

Kleuren groente & fruit

Groenten en fruit in alle kleuren.

Varieer ermee!

Groenten en fruit bestaan in vele kleuren. Door deze kleuren veel af te wisselen en te combineren profiteert u nog meer van de gezonde voedingsstoffen. Alle kleuren bevatten namelijk weer andere vitaminen, mineralen en andere antioxidanten. Zou u bijvoorbeeld altijd groene appels en groene groenten eten dan krijgt u bepaalde voedingsstoffen niet of nauwelijks binnen. Zo heeft elke kleur zijn eigen specifieke kenmerken. Kies dus dagelijks diverse kleuren groenten en fruit.


Hier volgen een aantal kleuren met hun goede eigenschappen en enkele voorbeelden van groenten en fruit die in die kleur verkrijgbaar zijn.

Paars
  • Voorbeelden
    kersen, blauwe bessen, pruimen, aubergines, vijgen, bramen, bosbessen, rode kool.
  • Eigenschappen
    Paars en rode groenten en fruit hebben een gunstige werking op de gezondheid en op de preventie van slepende ziekten.

Oranje
  • Voorbeelden
    wortelen, oranje paprika, zoete aardappelen, pompoen, sinaasappelen, mandarijnen, mango's.
  • Eigenschappen
    Oranje groenten en fruit bevatten zoveel vitaminen en mineralen dat ze vele goede eigenschappen hebben. Ze zijn een enorme oppepper voor de weerstand. Dat geldt voor de binnen- en buitenkant van het lichaam want de huid heeft er ook veel baat bij. Bètacaroteen zorgt voor de ogen.

Geel
  • Voorbeelden
    paprika, ananas, citroen, maïs, meloen, gele tomaten, gele courgettes.
  • Eigenschappen
    Gele groenten en fruit hebben dezelfde eigenschappen als oranje groenten en fruit. Verder is het goed om voor een examentijd veel gele groenten en fruit te eten. Dat houdt je scherp.

Rood
  • Voorbeelden
    tomaten, granaatappel, rode bessen , aardbeien, rode paprika, rabarber, bietjes.
  • Eigenschappen
    Rode groenten en fruit zijn rijk aan het antioxidant lycopeen. Dat vermindert huidveroudering. Rode groenten en fruit (en dan vooral granaatappel) zorgen voor een mooie huid en voorkomen cellulite.

Groen
  • Voorbeelden
    groene paprika, spruiten, courgette, groene bladgroenten, groene koolsoorten, komkommer, sla.
  • Eigenschappen
    Groene groenten bevatten luteïne. Het heeft de functie van antioxidant en beschermt de ogen. Ook bevatten groene groenten en fruit veel vezels. Vezels zorgen voor een snelle en langdurige verzadiging. Als u wilt afvallen is het dus een goede keuze om als tussendoortje groene groenten en fruit te knabbelen.

Wit
  • Voorbeelden
    asperges, champignons, witlof, bloemkool, witvlezig fruit van appels, peren en bananen, knoflook, uien, aardappelen, pastinaken.
  • Eigenschappen
    Bij veelvuldig gebruik van witte groenten en fruit wordt de kans op een beroerte verkleind.


   Vette vis... Kijk hoe gezond dat is.
Vette vis De tip van vorige week.

Tip van vorige week

Woensdag 19 juni 2019

Vette vis

Vette vis...

Kijk hoe gezond dat is.

Vorige week hadden we het over de Hollandse nieuwe. Deze keer gaan we nog even door op vette vis. Vis verdient wel wat extra aandacht omdat het zo ontzettend gezond is en lekker. Het voedingscentrum adviseert om wekelijks twee keer vis te eten waarvan minimaal één keer vette vis. Dit omdat het goed is voor hart en bloedvaten.

Zwangere vrouwen die minimaal 1x per week vette vis eten hebben minder kans op vroeggeboorte. Ook verkleint vette vis de kans op dementie, depressies en hartstilstand. Een droge huid heeft ook baat bij visvetzuren. Kijk hier welke vissoorten vet zijn.


Vette vissoorten
  • Haring
  • Aal
  • Makreel
  • Paling
  • Sardien
  • Sprot
  • Tonijn
  • Zalm

Het maakt niet uit of u deze vissoorten rauw, gegrild, gestoomd, gefrituurd of gebakken eet. De voorkeur van bereiden gaat naar gestoomd of gegrild omdat dit veel gezonder en magerder is dan frituren of bakken. Vis met een paneerlaagje zoals lekkerbekjes en vissticks zuigen tijdens het bereiden veel extra vet op en houden dit vast. Als u wilt afvallen kunt u deze producten dus beter niet gebruiken of bakken in een lepeltje olijfolie.

Tegenwoordig bestaan er ook zalmvissticks. Zo eet u een vette vissoort zonder de hele sterke zalmsmaak. Ook ideaal voor kinderen. Juist kinderen hebben visvetzuren hard nodig voor een goede hersenontwikkeling en -werking. Het helpt ze bij het concentreren tijdens het leren en spelen.



   De Hollandse nieuwe zijn er weer! Maar hoeveel calorieën zitten er eigenlijk in?
Haring partjes De tip van twee weken geleden.

Tip van twee weken geleden

Woensdag 12 juni 2019

Haring partjes

De Hollandse nieuwe zijn er weer!

Maar hoeveel calorieën zitten er eigenlijk in?

Eindelijk is het dan zover, we kunnen er weer van genieten!
De hollandse nieuwe zijn er weer!

Dat gezond en lekker heel goed samen kunnen gaan bewijst de zoute haring wel. De haring valt onder de vette vissoorten en is daardoor een bron van omega-3 vetzuren. En dat is goed voor hart en bloedvaten en verlagen het cholesterolgehalte.

Verder zijn ze van belang voor de hersenstofwisseling en oogfunctie. Ze helpen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, depressies en artritis. Haring is niet de enige vette vissoort. Daarom gaan we volgende week nog verder op dit onderwerp in.


Een haring bevat ongeveer 130 calorieën. Dit lijkt misschien veel als u wilt afvallen. Maar als u de haring als hoofdmaaltijd gebruikt in plaats van een tussendoortje valt dit wel mee.

Bijvoorbeeld twee bruine bolletjes belegd met ieder een haring met uitjes en zuur bevatten ongeveer 500 calorieën. U heeft dan een gezonde maaltijd en een verzadigd gevoel dankzij de vezels in het bruine brood en de onverzadigde vetten in de haring. Als tussendoortjes kunt u die dag dan rauwkost nemen om aan uw dagelijkse groenten te komen.


Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding en ondergewicht zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.