Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

1272e berichtje

19 september 2018


Er zijn veel mensen wanhopig nu ze weer een paar kilo aangekomen zijn tijdens de vakantie. Ze gaan massaal aan de shakes, pillen en lastige diëten. Terwijl ze hier vorig jaar ook geen (blijvend) succes mee hebben gehad. Er is maar 1 methode om goed en blijvend af te vallen. En dat is gezonde voeding en extra gaan bewegen. Helaas weet niet iedereen wat gezond of ongezond is. Ik help je er graag mee. Kijk snel hoeveel jouw zorgverzekeraar vergoedt.


Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


Fruit tijdens het afvallen uit den boze,

Fruitsuikers

of een gezonde keuze?

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 19 september 2018

Fruitsuikers

Fruit tijdens het afvallen uit den boze,

of een gezonde keuze?

De adviezen over fruit eten verschillen nogal. Vaak wordt gezegd dat twee stuks fruit per dag gezond is. Er zijn ook veel diëten waarin fruit uit den boze is vanwege het hoge suikergehalte. Met al die tegenstrijdige berichten wordt het lastig om een keuze te maken. Daarom een korte uitleg over fruitsuikers.

Het is waar dat fruit behoorlijk wat suiker bevat. Het suiker dat in fruit zit is hetzelfde als ons gewone tafelsuiker. Het levert dus ook calorieën. Het aantal calorieën scheelt natuurlijk wel per soort. Maar bij twee stuks per dag is dat gemiddeld 100 calorieën. Dat zijn dus twee tussendoortjes van 50 kcal. Dat past mooi in een gezond dagmenu.
Andere tussendoortjes bevatten al gauw meer of leveren geen gezonde voedingsstoffen. Neem bijvoorbeeld Sultana fruitbiscuit. Die bevat ook 50 kcal per stuk maar verzadigd minder dan 1 stuk fruit. Daar komt bij dat fruit vitamines, mineralen en vezels bevat. Koekjes en andere snacks leveren dit niet of nauwelijks en hebben dus geen voordelen voor de gezondheid. We noemen de calorieën in snacks daarom 'lege calorieën'.

Varieer flink met allerlei soorten fruit. Zo krijgt u veel verschillende vitamines en mineralen binnen. Kies fruit van het seizoen. Dat is lekker, goedkoper en gezond. Deze maand zijn er volop aardbeien, abrikozen, bramen, bosbessen, frambozen, kersen, meloen, perziken, pruimen en rode en zwarte bessen.

Veel diëten adviseren ook sapjes en smoothies voor de lijn. Pas hier wel erg mee op. Kant en klare producten bevatten vaak ook nog extra toegevoegd suiker en dus nog meer calorieën. U kunt het ook zelf maken maar dat heeft toch nog twee nadelen ten opzichte van opgeperst fruit. U haalt het sap uit het fruit en gooit de vezels weg. Deze vezels zijn juist onmisbaar als u aan de lijn doet. Ten tweede gaan in een glas sap of smoothie als gauw een aantal stuks fruit. Dat levert heel wat meer calorieën dan 1 stuk uit de hand!

Dus of fruit verboden is tijdens het lijnen? Wat mij betreft niet. Maar houd het wel bij twee stuks of porties per dag.


Bent u benieuwd hoeveel calorieën er in verschillende fruitsoorten zitten?

Lees dan volgende week weer de tip van de week!



   Hoeveel calorieën mogen we?
Man - Vrouw De tip van vorige week.

Tip van vorige week

Woensdag 12 september 2018

Man - Vrouw

Hoeveel calorieën mogen we?

Mannen mogen per dag 2500 calorieën en vrouwen 2000. Vrouwen zeggen nu waarschijnlijk dat het heel oneerlijk is. Maar het heeft wel een reden.


Mannen hebben meer spierweefsel dan vrouwen. En vrouwen hebben meer vetweefsel. Zo heeft de natuur ons gebouwd. In spierweefsel vinden meer stofwisselingsprocessen plaats dan in vetweefsel. Hoe meer spierweefsel dus hoe meer stofwisselingsprocessen, hoe meer energieverbruik. Daarom is het ook verstandig om door middel van sport en goede voeding de vetmassa te laten verminderen.


Hoeveel calorieën mannen en vrouwen precies mogen hangt behalve het geslacht ook af van leeftijd, gewicht, dagelijkse activiteit, gezondheid, stress enzovoort.


Mensen met overgewicht hebben vaak langdurig te veel calorieën binnen gekregen in combinatie met te weinig beweging. Als deze mensen overgaan op 2000/2500 kcal en eten volgens de schijf van vijf gaan ze al afvallen.


Maar als het wat sneller moet gaan is het nodig om zich tijdelijk te houden aan 1300 kcal voor vrouwen en 1500 kcal voor mannen. Veel diëten geven nog minder aan maar dan komen er tekorten aan voedingsstoffen. Hierdoor verminderd de weerstand en wordt u sneller moe en geïrriteerd. Op lange duur loopt u ook risico op ziektes en kwalen. Het is dan ook niet lang vol te houden en uiteindelijk is de kans groot dat u gaat Jojoën..


Als u klant bent van De Blije Weegschaal worden de dagmenu's van 1300/1500 kcal daarom voor u gemaakt en leert u ze zelf verantwoord te maken. Ook leert u hoe vaak en wat u moet eten.



   Ontbijten. De meest gebruikte excuses om het niet te doen.
De beste redenen om het wel te doen.
Ontbijt De tip van twee weken geleden.

Tip van twee weken geleden

Woensdag 5 september 2018

Ontbijt

Ontbijten.

De meest gebruikte excuses om het niet te doen.
De beste redenen om het wel te doen.

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Toch zijn er heel veel mensen die het ontbijt overslaan. Hier zijn een aantal van de redenen waarom men niet ontbijt en mijn advies daarbij.

  • Geen tijd.
    Zet de wekker een kwartier eerder. Veel meer tijd heeft u niet nodig voor een goed ontbijt. Zeker niet als u 's avonds alles al klaar zet.

  • Geen trek.
    Als het u echt niet lukt om 's morgens vroeg al iets te eten probeert u dan eens een vloeibaar ontbijt zoals een smoothie of vers geperst sap. Als dat ook niet lukt, neemt u dan uw ontbijt mee naar het werk en eet het onderweg of op het werk direct als u daar aan komt. Zo nodig kunt u een kwartier eerder naar het werk gaan.
    Ook helpt het wel eens om een paar happen te nemen. Bijvoorbeeld een halve boterham. Dit zet uw stofwisseling aan de gang. Hierdoor ontstaat er na een minuut of 20 vaak toch nog trek.
    Minder trek in de ochtend kan ook betekenen dat u 's avonds teveel en⁄of te laat eet.

  • Calorieën besparen om af te vallen.
    Veel mensen denken dat ze af kunnen vallen door het ontbijt over te slaan. Niets is minder waar. Een gezond ontbijt bevat weinig vet en veel vezels die het lekkere trekgevoel later op de dag tegengaan. En zo voorkomt het dus het snacken en snoepen voor de lunch. Het brengt ook de stofwisseling en de stoelgang flink op gang. Hierdoor heeft u minder last van een opgeblazen gevoel en verbrandt u meer vetten.


Nog meer reden om te ontbijten:
  • Net zoals uw auto benzine nodig heeft voordat u ermee gaat rijden, heeft uw lichaam ook brandstof nodig voor u aan uw dagelijkse bezigheden begint.
  • Om goed te kunnen leren en presteren hebben de hersenen voedingsstoffen nodig. Deze dienen dus genomen te worden aan het begin van de dag.
  • De voedingsstoffen die u misloopt als u niet ontbijt haalt u meestal niet meer in tijdens de rest van de dag. Er ontstaan dus tekorten. Hierdoor kunnen een verminderde weerstand en vermoeidheid ontstaan.
  • Geen of een onvolledig ontbijt kan leiden tot
    • het nemen van ongezonde tussendoortjes,
    • een te zware lunch, wat verminderde prestaties in de middag en de bekende dip veroorzaakt,
    • of een te zware avondmaaltijd, wat tot vetopslag leidt.

Volgende week geef ik u diverse mogelijkheden voor het ontbijt.

Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding en ondergewicht zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.